Direktinvesterad
Som direktinvesterad i någon av våra Brummer Multi Strategy-fonder har du begränsade möjligheter att själv administrera dina placeringar. När du istället flyttar ditt innehav till en fonddepå så får du tillgång till vår onlinetjänst som innebär att du på ett enkelt sätt själv kan hantera de flesta ärenden.
En flytt innebär att ditt innehav flyttas över från din direktinvestering till din fonddepå utan att någon försäljning görs. Det tar ungefär en månad innan ditt innehav blir synligt i depån. Att flytta över ditt innehav från en direktinvestering till en fonddepå utlöser ingen skatteeffekt då de beskattas på samma sätt.
Genomför din flytt i tre enkla steg
1. Klicka på länken nedan för att öppna fonddepå
2. Ange att du vill flytta befintliga andelar till en fonddepå
3. Signera med BankID
Nu är det klart och du har nu tillgång till onlinetjänsten. Det tar cirka en månad innan du kan se ditt innehav i din nya fonddepå.
Bra att veta inför flytt
Som direktinvesterad i någon av våra Brummer Multi Strategy-fonder så kan du inte själv administrera dina placeringar utan du behöver kontakta oss. När du istället flyttar ditt innehav till en fonddepå så får du tillgång till vår onlinetjänst som innebär att du på ett enkelt sätt själv kan hantera de flesta ärendena. Du loggar sedan enkelt in med BankID och tjänsten är öppen dygnet runt. Innehavet i en fonddepå förvaras av B & P Fund Services Aktiebolag, som depåinstitut, istället för direkt hos fonden. B & P Fund Services Aktiebolag står under Finansinspektionens tillsyn.
Det är helt kostnadsfritt att öppna och ha en fonddepå hos oss.
Vid försäljning av fondandelar beskattas din vinst med 30%. Avdrag kan göras för förluster. Du betalar också en årlig skatt på en schablonintäkt som beräknas 0,4% av fondens värde vid ingången av beskattningsåret (1 januari).
Vi rapporterar vinst eller förlust vid försäljning samt årlig schablonintäkt till Skatteverket.
Observera att ovan inte är en exakt instruktion för hur du ska deklarera. För vidare information hänvisar vi till Skatteverket.
En flytt innebär att ditt innehav flyttas över från din direktinvestering till din fonddepå utan att någon försäljning görs. Det tar ungefär en månad innan ditt innehav blir synligt i depån.
Att flytta över ditt innehav från en direktinvestering till en fonddepå utlöser ingen skatteeffekt då de beskattas på samma sätt.
Det är möjligt att göra. Observera dock att detta kommer att utlösa en skatteeffekt då de båda produkterna beskattas på olika sätt. För mer information är du välkommen att kontakta kundtjänst på 08-566 214 80 eller maila till info@brummer.se.
För privatperson
Om du är privatperson loggar du enklast in med hjälp av Bank-ID.
Har du inte tillgång till Bank-ID så fungerar det också med inloggningsuppgifterna som blev utskickade i samband med att du öppnade depån. Användarnamnet ska vara ditt personnummer. Observera att personnumret ska skrivas med 12 siffror.
För företag
Har du en företagskopplad depå loggar du in med organisationsnummer som användarnamn samt lösenordet som skickades ut i samband med öppnandet av depån. Observera att organisationsnumret ska skrivas med 10 siffror utan bindestreck.
Lösenordet är så kallat skiftlägeskänsligt. Var noga med att skriva stora och små bokstäver där det ska vara det. Kontrollera även så att du inte har Caps Lock påslaget på tangentbordet.
Har du tappat bort ditt lösenord kan du beställa ett nytt genom att klicka på ”Jag har glömt inloggningsuppgifter” och ange ditt personnummer. Då skickas det ut ett nytt per post. Observera att ditt gamla lösenord slutar gälla när du beställt ett nytt.
Du kan även kontakta kundtjänst på 08-56621480 eller maila till info@brummer.se så hjälper vi dig.
För att börja handla måste det finnas disponibla medel på ditt konto för att du ska kunna registrera en köporder. För att göra en insättning till fonddepån gör du en inbetalning till bankgiro 339-0127 och anger det OCR-nummer som du hittar under "Insättning och uttag" i onlinetjänsten. Vill du investera i någon av fonderna noterad i en utländsk valuta gör du i stället insättningen till något av nedanstående valutakonton.
IBAN (EUR) SE22 5000 0000 0556 5820 4305
IBAN (USD) SE12 5000 0000 0556 5820 4291
BIC för samtliga konton: ESSESESS
Har du tillgång till Bank-ID så görs det enklast under fliken "Handla – Insättning och uttag" i inloggat läge. Där kan du begära uttag och administrera dina kontouppgifter.
Du har också möjlighet att begära ett uttag i samband med din orderläggning. Då kommer likviden betalas ut direkt till ditt bankkonto när ordern blivit helt genomförd.
Har du inte möjlighet att använda dig av Bank-ID så finns det en blankett "Begäran om uttag" under samma flik som används för uttag. Blanketten kan med fördel mailas in till oss till info@brummer.se
Välj avtal -Handla -Insättning och uttag
Detta görs enkelt under fliken "Handla" i inloggat läge. Du kan välja att lösa in i andelar eller procent. För att kunna registrera en köporder måste det finnas disponibla medel på ditt konto. Därför behöver du göra en insättning innan du börjar handla. Var uppmärksam på att din order måste registreras innan klockan 16:00 dagen för brytdatum.
Välj avtal -Handla -Köp fonder/Sälj fonder
Vid en direktinvestering får du ett värdebesked utskickat två gånger per år som visar ditt innehav. Med en fonddepå har du tillgång till vår onlinetjänst vilket möjliggör att du kan följa utvecklingen på ditt innehav när du vill. Du skapar enkelt ett värdebesked under fliken "Värdebesked" i inloggat läge.
Välj avtal -Värdebesked -Skapa värdebesked.
Vi startade vår onlinetjänst och möjligheten att öppna ett depåkonto först 2009. I samband med det erbjöds alla investerare att flytta över sitt innehav till vårt depåskal. Vi gjorde även en uppföljning på detta 2017.
Kontakta oss
Har du frågor?
Välkommen att kontakta en av våra specialister.
08-566 214 80 info@brummer.se